Ga naar de inhoud
tracking cookies apple

Apple blokkeert tracking cookies na 24 uur in Safari

Privacy staat bij Apple hoog op de agenda en sinds september 2017 zijn ze nog strenger bij het plaatsen van cookies. De cookies van advertentienetwerken worden zelfs na 24 uur verwijderd. En stap met grote gevolgen voor adverteerders.

In september 2017 heeft Apple twee grote updates voor haar besturingssystemen uitgerold. Op 19 september 2017 is het mobiele besturingssysteem IOS 11 geïntroduceerd en een week later macOS 11.13 High Sierra voor alle computers van Apple. In deze updates is de browser Safari aangepast en zijn strengere privacy functies geïntroduceerd. Safari maakt nu gebruik van de functie ‘Intelligent Tracking Prevention’ om te voorkomen dat gebruikers continu gevolgd worden door advertentiesystemen. Deze nieuwe functionaliteit heeft ook impact op het plaatsen van andere cookies.

Intelligent Tracking Prevention

tracking cookies

Met deze nieuwe functionaliteit wil Apple het mogelijk maken dat gebruikers minder door cookies en advertentienetwerken kunnen worden gevolgd. Het was al standaard dat in Safari ‘third-party’ cookies geblokt worden. Dat zijn cookies die door andere sites en systemen geplaats worden, dan de website waar de gebruiker op dat moment is. Het is gebruikelijk dat advertentienetwerken en andere systemen mensen volgen via cookies. Daarmee bouwen ze advertentieprofielen op of wordt het gebruikt voor de retargeting van advertenties.

Maar nu gaat Apple nog een paar stappen verder. Intelligent Tracking Prevention gebruikt machine learning om te achterhalen welke sites en systemen gebruikers blijven volgen. In de eerste 24 uur is het voor iedereen mogelijk om gebruikers te volgen. Als een consument na een dag niet een interactie heeft met de site van de adverteerder, dan wordt z’n cookie uitgeschakeld. Na 30 dagen worden alle cookies sowieso verwijderd.

Advertentienetwerken hebben dus maar 1 dag om mensen te volgen, mits gebruikers klikken op een advertentie of de website binnen een dag weer bezoeken waar de advertentie op is geplaats. ‘First-party’ cookies blijven na de eerste 24 uur wel actief. Dat zijn noodzakelijke cookies die nodig zijn voor een goed functioneerde website zoals: inloggen, kopen van producten, etc.

Goed voor de gebruiker, maar complexer voor adverteerders

Veel gebruikers van Safari zullen deze nieuwe privacy functies waarderen. Er worden veel minder cookies geplaatst en consumenten worden veel minder gevolgd. Het mobiele marktaandeel van Safari wereldwijd is 31% en het desktopaandeel is 4,5%. Voor adverteerders wordt het dus complexer om deze groep gebruikers continu te volgen. Nu moeten adverteerders goed nadenken hoe ze gebruikers na de eerste 24 uur weer via ‘first-party’ cookies kunnen benaderen. Worden de cookies door de site van de adverteerder geplaatst dan is het zaak bezoekers na 24 uur weer op deze site te laten landen. Alleen dan wordt de tracking cookie door Safari gezien als een ‘first-party’ cookie. Als de cookies geplaats worden door mediapartijen dan is het zaak dat de gebruikers regelmatig terugkomen naar deze sites. Vooral externe advertentienetwerken zullen last krijgen van deze nieuwe functies.

Google en Facebook advertising

Als adverteerders vooral gebruik maken van Adwords van Google of adverteren op Facebook zullen ze minder problemen ondervinden. De meeste gebruikers komen immers vrijwel dagelijks op een van de twee sites. Dan worden de cookies weer gezien als een ‘first-party’ cookie en worden deze weer vernieuwd. Toch heeft Google vrij snel na de aankondiging van Apple een nieuwe Google Analytics cookie geïntroduceerd: _gac cookie

Deze strengere privacy functies van Apple zullen ervoor zorgen dat adverteerders en advertentienetwerken beter moeten gaan nadenken hoe ze gebruikers volgen. Het initiatief ligt nu bij de gebruiker. Als een consument veel gebruik maakt van sites waar advertenties staan of van adverteerders zelf, geeft hij met zijn gedrag toestemming voor het plaatsen van cookies. Adverteerders zullen dus nog beter moeten nadenken hoe ze waarde toevoegen voor de gebruikers. En dat is een goede zaak.