Ga naar de inhoud
checklist sponsored content

Checklist Sponsored Content

Sponsored content of branded content is een manier van online adverteren die als een trein loopt. Budgetten schuiven sowieso gestaag door naar online. En met recht, want er kan zo veel. Met polls, bewegend beeld en prikkelende slideshows zijn je lezers makkelijker geboeid.

Door de snelle groei van sponsored content worden de richtlijnen niet altijd even strak in de gaten gehouden door redacties, wat minder goed lopende content én hoge boetes van de Stichting Reclame Code op kan leveren. Daarom hieronder een handige checklist, voor optimale sponsored content waar zowel de adverteerder, de titel als de lezer blij mee is.

  • Geef duidelijk aan dat het om SPONSORED CONTENT gaat. Zet het goed zichtbaar boven het artikel (dus nee, niet er onder en niet op een vage manier zoals bijvoorbeeld “We Love Auping”). Het moet voor de lezer direct duidelijk zijn dat het om een betaalde samenwerking gaat. Doe je dit niet, dan verlies je je transparantie en ga je in tegen de regels van de Stichting Reclame Code.
  • Ditzelfde geldt ook voor doorplaatsingen op social media. Daar goed mee omgaan is een heel ander verhaal, waarover meer bij punt 9, maar vermeld in ieder geval de hashtag #spon wanneer je een bericht plaatst om betaalde content aan te jagen. Dan weet de lezer waar hij/zij aan toe is en misleid je hem niet.
  • Zet ‘inpage ads’ uit. Het is wel zo netjes naar je betalende adverteerder toe als er geen advertenties van andere adverteerders tussen de alinea’s verschijnen.

Lees ook: Native advertising is in 2020 40% van advertientie-inkomsten voor magazines

  • Misschien een open deur, maar plaats linkjes naar de website van de adverteerder in de content. Als de adverteerder een tracklink aanlevert, kunnen ze mee meten hoeveel mensen doorklikken.
  • Gebruik de naam van de adverteerder en –indien van toepassing- het betreffende product een paar keer. Sponsored content draait om het verpakken van de commerciële boodschap van de adverteerder in jouw redactionele jasje. Verbloem dus niet helemaal dat je een commercieel stuk schrijft en praat gewoon open over het product en het merk.
  • Ditzelfde geldt ook voor beeld. Levert de klant productbeeld aan, gebruik dit dan in de content. Wellicht is een meer redactioneel beeld slimmer als header, om binnen je redactionele flow te passen, maar plaats het beeld van de adverteerder sowieso in het stuk.
  • Gebruik geen redactioneel beeld van Getty en andere beeldbanken voor je commerciële content. Dit is onrechtmatig en kan je flink in de problemen brengen.

Lees ook: de evolutie van reclame: van advertentie tot algoritme

  • Schrijf niet vanuit de ik-vorm. Of de wij-vorm. Dan krijg je al snel het “Wij van WC-eend adviseren WC-eend” effect. Als redactie hoor je je onafhankelijk op te stellen. Zeg dus niet “Wij vonden dit op de redactie zo’n lekkere cakemix”, maar eerder “Het is een cakemix waar je eindeloos mee varieert”.
  • Op social media moet je met sponsored content extra alert zijn. Plaats de eerder genoemde hashtag #spon, tag je adverteerder en geef aan dat het een betaald partnerschap is. Met name Facebook (en YouTube ook steeds meer) kijken heel streng naar de inhoud van de content en weren alles wat op enige manier beledigend of kwetsend kan zijn. Dit gaat over zowel ras, gewichtsverlies, seksualiteit als over directieve claims. Wees hier dus voorzichtig mee. Als je sponsoring inzet op een post die claimt te gaan over een shake waarmee je gegarandeerd afvalt, wordt je zeker afgekeurd (want directief en over gewichtsverlies). Let ook op beeldgebruik! Beeld met tekst er overheen wordt slecht uitgeleverd en alles wat suggestief kan worden opgevat, zoals een blote schouder, iemand die in bed ligt of iets te eten naar zijn/haar mond brengt, wordt afgekeurd ter promotie.
  • Last but not least, de vraag die heel vaak voorbij komt: Ja maar wat als we ons aan al die regels houden en het zo duidelijk is dat het om een gesponsorde boodschap gaat, dan leest toch niemand het of klikt toch niemand door? Dit is absoluut niet waar. Als je transparant en eerlijk bent naar je lezer en ondertussen wel een goed en interessant verhaal presenteert, lezen ze je content zeker wél.

Sponsored content loopt niet voor niets zo goed en levert –als het goed wordt gedaan – alle partijen mooie content op. Win-win-win!

Dit artikel is geschreven door Sifra Soer, specialist in online content en social media