Ga naar de inhoud

De toegevoegde waarde van voice

Binnen 3 jaar heeft de helft van Amerikaanse consumenten een smart speaker in huis. 30% van alle online sessies zullen dan via een spraakcommando worden gestart. Er wordt inmiddels al wild gespeculeerd over het einde van het toetsenbord. Voice is aan een stevige opmars bezig. De vraag is wat je daar als merk mee moet doen.


Laten we starten met een definitie: Bij voice kun je kijken naar hardware. Dat zijn de ‘praatpalen’ of de ‘smart speakers’. Google heeft de Google Home en Amazon heeft de Echo. Dit zijn losse apparaten, die je in je huis of kantoor kunt plaatsen. Een Smart speaker is niet meer dan een microfoon en een speaker, verbonden met het internet. Maar het draait natuurlijk om de technologie. De Google Assistent, Amazone Alexa, Microsoft Cortana, die je via Windows kunt bedienen. Apple heeft Siri en Samsung heeft Bixbi voor mobiel gebruik. Voice technologie werkt met zoekresultaten en geeft antwoorden op vragen van gebruikers. En hier ligt een kans voor bedrijven, merken en uitgevers.

Hands free

Voice wordt nu vooral gebruikt in situaties waarin gebruikers bezig zijn of hun handen niet vrij hebben. Denk aan situaties tijdens het autorijden, tijdens het uitvoeren van werkzaamheden, tijdens het tv-kijken of tijdens het koken. Een spraakcommando wordt ook gebruikt in situaties waarin het zeggen sneller of gemakkelijker is dan iets in te typen. Vooral bij het zoeken naar informatie wordt voice veel gebruikt. Volgens Google zelfs al in 30% van alle zoekacties.

Internet of Things

Je ziet merken nu voorzichtig de eerste voice toepassingen op de markt brengen. Voice wordt gebruikt om zaken in het huis te regelen, zoals temperatuur en verlichting tegelen. Dat kan als de ‘praatpalen’ zijn gekoppeld aan slimme thermostaten of Hue lampen. Voice technologie zit in slimme koelkasten, TV’s en auto’s. Je kunt ook voice commando’s gebruiken voor hele praktische en alledaagse zaken: om het weer te checken, de verkeerssituatie, muziek of een podcast af te spelen, iemand te (laten) bellen, een timer in te stellen of een bericht aan jezelf te sturen.

Voice en content

Zijn er al toepassingen voor content? Weinig. De NOS, RTL, ANP en de Telegraaf hebben een tool, waarbij je als gebruiker nieuwsfragmenten te horen krijgt op de smart speaker. In Amerika zijn er meer voorbeelden. Zo kun je via de praatpaal je horoscoop raadplegen. Gebruikers krijgen dan de Horoscoop van Elle te horen, omdat Elle de eerste is die het commando ‘read my horoscoop’ heeft geclaimd. Ook konden fans van Oprah Winfrey tijdens de kerstperiode ingesproken boodschappen van Oprah zelf in de huiskamer krijgen. Inmiddels hebben veel mediamerken een podcast, die je via een spraakcommando kunt laten activeren.

Games en verhalen

Voice is inmiddels begonnen aan z’n opmars in de game wereld. Spelers kunnen in plaats van een controller hun stem gebruiken om een spel te besturen en acties uit te voeren. Ook voor een jonge doelgroep zijn er de nodige innovaties. Zo kun je duplo vragen om kinderen te stimuleren om bepaalde bouwwerken te maken, die samengaan met een verhaal via de praatpaal. En Disney ontwikkelde voorleesboekjes die reageren op de voorleesstem en het verhaal ondersteunen met audiofragmenten (denk hoefgeklop en trompetgeschal bij de aankomst van de ridder).

Businessmodel

De eerste voice experimenten met content zijn nog niet voorzien van een goed businessmodel. Hoewel het in andere branches toch lijkt te lukken. Denk aan retail. E-commerce via Alexa zal in 2020 ruim 5 miljard dollar opleveren. In Nederland heeft Albert Heijn een applicatie ontwikkeld om digitale bestellers van boodschappen via spraak ten dienste te staan. Ook worden de eerste toepassingen ontwikkeld in de zorg. Bij ouderenzorg biedt voice uitkomsten. Bijvoorbeeld in situaties waar bejaarden om hulp kunnen roepen, als ze gevallen zijn of waarin mindervaliden via een spraakcommando deuren kunnen openen en sluiten. Hun woningen moeten dan wel voorzien zijn van de juiste technologie.

Gartner Hype cycle

Moet je als bedrijf of merk snel mee in deze nieuwe innovatie? Moet je je als hongerige honden storten op deze technische nouveauté? Nee. Innoveren met spraakassistenten is misschien niet zo ingewikkeld, maar het vinden van een businessmodel is nog een hele uitdaging. Voice is nog niet vergevorderd op de Gartner Hype cycle. Deze cycle laat tijdsverloop zien en zet dat af tegen de verwachtingen van innovaties bij consumenten en bedrijven (zie model hieronder). Aan het begin van de hype cycle staat de innovation trigger, gevolgd door de peak of inflated expectations. Dat is de fase waarin iedereen denkt dat de innovatie hèt nieuwe ding wordt. Denk even aan Google Glass, bijvoorbeeld. Maar het opkloppen van deze hype heeft gevolgen. Meestal dondert de hoge verwachting naar de through of desillusion (trog van desillusie). Producten die daaruit weten te klauteren, zijn langzaam op weg naar een duurzame toekomst. Dat zijn de laatste twee fases: 4: slope of enlightment. 5: plateau of productivity.
Hype Cycle Gartner voice en spraak

Tweede kans voor Google glass

Maar neem als voorbeeld Google Glass. Als B2C product is de digitale bril geflopt. Maar als B2B-product is de digitale bril stilletjes onderweg naar succes. Zowel Google, Intel als andere aanbieders hebben de bril al opgenomen in een B2B dienstverlening en verder ontwikkeld. En inmiddels is de Google Glas aanbelandt in fase 4, de slope of enlightment. Het wordt gebruikt door chirurgen die tijdens operaties (met handen in of op de patiënt) collega’s, handleidingen of documentatie willen raadplegen. Het wordt gebruikt door ingenieurs die tijdens reparaties instructies ontvangen voor het uitvoeren van hun werk.
En waar zit voice nu op de Hype Cycle? Voice Assistenten bevinden zich nu in de laatste fase van 2 en ‘Artificial Intelligence conversation platforms’ staan aan het begin van 2. Ze zijn dus beide aanwezig in de peak of inflated expectations. Het is voor veel bedrijven dus nog zoeken naar de juiste toepassing.

Experimenteren met voice

Wie wil experimenteren met voice kan zelf een voice applicatie maken. Dat noem je een Action voor Google Home en een Skill voor Amazon Alexa. En dat is simpeler dan je denkt. Het is vooral belangrijk dat de content in relatie tot zo’n Action of Skill gekoppeld is aan een database. Neem het voorbeeld Appie, van Albert Heijn. Via de applicatie kunnen gebruikers de producten die Albert Heijn beschikbaar heeft (groot) bestellen, of alleen de beschikbare merken koffiebonen bij AH (kleiner), of een persoonlijke lijst met recente bestellingen van de gebruiker (nog kleiner). Denk ook aan een database met recepten, met weersvoorspellingen, met verkeersscenario’s, met verhalen, met sportuitslagen, met lampen en lichtscenario’s (Phillips Hue), en ga zo maar door.

Weten hoe je start met het maken van een voice applicatie? Lees de longread van de Magazine Media Federatie