Ga naar de inhoud
Social media in Nederland 2015 tot 2022

Social Media in Nederland in 2022: TikTok groeit enorm

Bijna alle social media platformen zijn meer gebruikt in het afgelopen jaar, vooral het dagelijks gebruik is gestegen. Grote stijgers zijn TikTok en Snapchat. Dat blijkt uit het jaarlijkse Social Media Onderzoek Nederland 2022 van Newcom.nl.

In het rapport berekent Newcom het social media gebruik onder een representatieve groep van ruim 7.000 Nederlanders van 15 jaar en ouder. De onderzoekers van Newcom concluderen dat social media gebruik in Nederland stijgt. Enkele conclusies:

  • Facebook daalt licht naar 10,3 miljoen gebruikers (-87.000)
  • Youtube heeft 219.000 meer (+2%) kijkers, en groeit naar 9,3 miljoen
  • Instagram stijgt gestaag door, met 679.000 meer gebruikers (+11%) van 5,9 naar 6,6 miljoen
  • LinkedIn groeit (1%) iets en blijft steken op 5 miljoen gebruikers (+34.000)
  • Pinterest gebruik stijgt 9% naar 4,2 miljoen gebruikers (+346.000).
  • Twitter groeit weer met 630.000 meer gebruikers (+22%) van 2,9 naar 3,5 miljoen
  • Snapchat stijgt (+605.000) van 2,6 naar 3,2 miljoen vooral jonge gebruikers
  • Tik Tok Stijgt enorm en heeft er ruim een 1,2 miljoen volgers bij, van 1,7 naar 3 miljoen (+75%)

Social media gebruik stijgt

13,7 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder besteden in 2022 gemiddeld 107 minuten aan social media per dag. Dat is 10 minuten meer dan het jaar ervoor. Vooral jongeren zijn meer social media gaan consumeren. In de leeftijd tot 20 jaar besteden Nederlanders 156 minuten per dag aan de socials. In de leeftijd tussen 20 en 39 jaar is dat 138 minuten. Hoe ouder de doelgroep, hoe minder tijd op social media. Voor de leeftijdsgroep van 40 tot 64 jaar geldt een gemiddelde van 88 minuten. En voor de 65+’ers is de tijdsbesteding minder dan 82 minuten per dag.

Social media gebruik in Nederland 2015-2022

Social media in Nederland 2015 tot 2022

Je ziet in bovenstaande grafiek de ontwikkelingen van alle social media in Nederland. Opvallend is de sterke groei van Instagram, TikTok en Snapchat. Het zijn dus vooral de visuele socials die stijgen in gebruik. De meest gebruikte social media in Nederland zijn Facebook, Youtube en Instagram.

Dagelijks gebruik social media 2015 – 2022

Dagelijks gebruik social media in Nederland 2015 tot 2022


Bijna al het dagelijkse social media gebruik in Nederland is gestegen. De enige uitzondering daarop is Facebook. Echter blijft Facebook in het dagelijks gebruik van social media in Nederland heer en meester met 6,9 miljoen gebruikers van 15 jaar en ouder. Vooral het dagelijks gebruik van Snapchat en TikTok zijn explosief gestegen. Ook Youtube en Twitter stijgen flink ten opzichte van de cijfers van vorig jaar. Het dagelijks gebruik van alle social media in Nederland:
Facebook: 6,9 miljoen (-421.000 = -6%)
Instagram: 4 miljoen (+305.000 = 8%)
Youtube: 3,5 miljoen (+424.000 = 14%)
Snapchat: 1,9 miljoen (+399.000 = 26%)
Tik Tok: 1,6 miljoen (+765.000 = 91%)
Twitter: 1,45 miljoen (+223.000 = 18%)
LinkedIn: 1.153.000 (+ 84.000 = 8%)
Pinterest: 985.000 (+93.000 = 10%)

TikTok wordt volwassen

De enorme groei van TikTok zet door. Was het platform in 2021 al enorm gestegen van 0,7 naar 1,7 miljoen gebruikers, nu hebben 3 miljoen Nederlanders de app gedownload. Ruim de helft van al deze gebruikers is dagelijks actief op het platform. Het dagelijks gebruik van TikTok is explosief gestegen tot 1,6 miljoen gebruikers (+91% ten opzichte van 2021) en daarmee is het platform groter geworden dan Twitter.
TikTok is al lang niet meer het domein van de dansende meisjes. In de cijfers hieronder zie je over verschillende leeftijdscategorieën een grote groei, vooral in de leeftijd tussen 20 en 30 jaar. Ook zitten 685.000 40+’ers op het platform.

Ontwikkeling TikTok in Nederland. Gebruik naar leeftijd 2022

Grote dank aan aan Newcom Research & Consultancy B.V. voor de cijfers.